Follow on Bloglovin

Δευτέρα 17 Δεκεμβρίου 2012

Χειροποίητο σαπούνι



Τα σαπούνια που θα δείτε σ’ αυτό εδώ το ιστολόγιο τα φτιάχνω με τα χεράκια στο μικρό μου διαμέρισμα καταβάλλοντας μεγάλη προσπάθεια να τα κρατήσω μακριά απ΄ τη μουσούδα της Ίριδας, της σκυλίτσας μου, που ενδιαφέρετε για οτιδήποτε μυρίζει σαν φαγώσιμο!

Χρησιμοποιώ τη λεγόμενη ψυχρή μέθοδο σαπωνοποίησης, που ονομάστηκε έτσι κυρίως για να έρθει σε αντιπαραβολή με τη "ζεστή" μέθοδο σαπωνοποίησης.

Με  τη "ζεστή" μέθοδο τα υλικά που χρησιμοποιούνταν έβραζαν σε ένα καζάνι συνήθως σε μια γούβα που σκάπτονταν στη γη για ώρες μη πω μέρες.
Σε μία συζήτηση που είχα με τη Ρουμάνα φίλη μου Γκαμπριέλα μου είπε ότι η μητέρα της απ’ τη Κωστάντζα ακόμα μ’αυτή την μέθοδο φτιάχνει τα σαπούνια της οικογένειας. Τον καιρό που έχουν κάτι ανάλογο με τα δικά μας χοιροσφάγια  χρησιμοποιούν το λίπος του χοιρινού ( Ορίστε, οικονομία τα παραδοσιακά νοικοκυριά! Και από τη μύγα ξύγκι! Χε χε _) και ποτάσα τα βράζουν 2 και 3 φορές όπως μου είπε, πολλές φορές ξεραίνονται τα χέρια τους γιατί με την ώρα χάνετε η καυστικότητα του, το αρωματίζουν με βότανα και ποιος ξέρει τη μυστικά κρύβει η κάθε νοικοκυρά!
Εγώ βέβαια ποτέ δεν θα χρησιμοποιούσα λίπος ζωικής προέλευσης αλλά οι παραδοσιακές κοινωνίες έτσι λειτουργούσαν και πολλές φορές έδειχναν μεγαλύτερο σεβασμό στο περιβάλλον και διατηρούσαν  έτσι μια ισορροπία.

Ανάλογο σαπούνι τη "ζεστής" μεθόδου, έφτιαχναν από πολύ παλιά και συνεχίζουν στο Αλέπο της Συρίας. Ελαιόλαδο και δαφνέλαιο  βράζουν στη γή. Όταν είναι έτοιμο ωριμάζει για 6 μήνες πριν έρθει σε επαφή με το δέρμα!  Πόσο θα ήθελα να δοκιμάσω ένα τέτοιο σαπούνι!!!

Λοιπόν, στο θέμα μας! Τα σαπούνια μου φτιάχνονται με τη ψυχρή μέθοδο γιατί αυτά είναι τα σαπούνια που προτιμώ!  Οι ψηλές θερμοκρασίες δεν καταστρέφουν τις καλλυντικές ιδιότητες των ελαίων, η υφή του σαπουνιού είναι πιο απαλή και μου δίνεται η δυνατότητα να "παίξω" με τα χρώματα.
Τα έλαια που χρησιμοποιώ είναι 100% φυτικής προέλευσης όπως ελαιόλαδο, λάδι καρύδας, φοινικέλαιο, αμυγδαλέλαιο, καστορέλαιο κ.α.
Επίσης μπορώ να προσθέσω φρέσκα υλικά όπως μέλι, μπανάνες, γάλα κατσικίσιο ή καρύδας, βότανα, άργιλο κ.α.
Φυσικά και αυτά τα σαπούνια χρειάζονται τουλάχιστον  1 μήνα ωρίμανση για να είναι έτοιμα να χρησιμοποιηθούν. Το αποτέλεσμα αξίζει το κόπο. Το σαπούνι κρατάει για πολύ καιρό, αφρίζει πολύ και περιποιείται το δέρμα!

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου